Denna sida är flyttad till nya Komin!

Nya adressen: https://cityofmalmo.omniacloud.net/komin/stod-och-service/kommunikation

Vett och god ton när du kommenterar och skapar nyheter

Som anställd i Malmö stad är du välkommen att skapa nyheter i Komin om arbetsrelaterade frågor.

Kommunens kommunikationspolicy slår fast följande om vår interna kommunikation:

Det ska vara högt i tak. Vi ska vara öppna för varandras synpunkter och initiativ och vara villiga att dela med oss av våra erfaren­ heter och vår kunskap. Det ska finnas utrymme för både positiv och negativ kritik. … Genom en aktiv och öppen dialog skapar vi förutsättningar för delaktighet och engagemang. Vi skapar samtidigt också en bra bas för såväl personlig utveckling som för effektivisering och utveckling av organisationen.
Malmö stads kommunikationspolicy, s. 10-11.

Nyheter på Komin finns för att fånga denna anda, för att dela synpunkter, föra dialoger, ge positiv och negativ kritik, för att skapa engagemang i arbetet.

Vi har högt i tak i nyheterna, men för att skapa god debattstämning finns vissa regler som du måste följa. Viktigast är detta:

  • Håll en öppen attityd gentemot andra besökare.
  • Visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra visade dig.
  • Respektera reglerna och nyhetsredaktörens tillsägelser.

Du tar ansvar för dina ord och handlingar själv. Du är beredd på att nyheter och kommentarer du gör läses av andra människor.

Skriv en tydlig rubrik

Ha som ambition att skriva en tydlig rubrik så att det går att förstå vad nyheten handlar om genom att bara läsa rubriken. Undvik generella rubriker som tex ”Jippi!”, ”Se hit”. Försök skriva som detta exempel: ”Malmö stads klimatarbete har nått en ny nivå” eller ”Introduktion för nyanställda på torsdag”.

Vårda språket

Använd ett vårdat, städat språk och ha en hövlig attityd. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. SKRIV INTE MED STORA BOKSTÄVER EFTERSOM DET UPPFATTAS SOM DU SKRIKER.

Håll dig till ämnet

Avvik inte från nyhetens ursprungliga ämne när du kommenterar, skapa hellre en diskussion i forumdelen om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Bilder

Ladda inte upp copyright-skyddade bilder i nyhetssystemet. När du laddar upp en bild i nyhetssystemet som du själv äger copyright på så godkänner du samtidigt att den visas i nyheter. Malmö stad kommer inte att använda bilderna till publicering i tidning eller på annan del av webbplatsen.

Respektera andras åsikter

Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

Driv diskussionerna framåt

Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa nyheter och kommentarer för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kommentarer som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till före.

Ingen reklam

Inga kommersiella annonser såsom reklamtexter, annonser eller reklamlänkar tillåts. Det är däremot helt ok att tipsa och länka till hemsidor där man kan hitta fakta och mer information relaterat till nyhetens innehåll.

Exempel på vad som inte är tillåtet: Det är inte tillåtet att skriva nyheter med syfte att marknadsföra en produkt eller där det är uppenbart att länkningen är i eget vinstsyfte. Länkar till hemsidor där man ska gå med för att vara med i pyramidspel, hemsidor som är fulla med reklam utan innehåll som är relevant till inlägget, eller t ex inlägg som ”besök min hemsida nu för den är bäst” osv tillåts ej.

Inga personangrepp

Alla slags angrepp på personer är naturligtvis ej tillåtet och inlägget raderas utan vidare kommentar och personen riskerar utestängning. Diskutera inte personer eller personers uttalanden utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början. Lägg heller aldrig ut privat korrespondens i ett inlägg utan tillåtelse från motparten. Om du känner att du behöver anmäla ett inlägg finns det mer info om detta här.

Skriv inte i ilska!

Skriv inte när du själv är upprörd. Kommentarer och nyheter som man skriver i stundens hetta brukar man nästan alltid ångra senare. Men då är det försent.

Kontakta oss

Peter Adamsson, kommunikatör