Nya adressen: https://cityofmalmo.omniacloud.net
Det är olika faktureringsdatum för olika verksamheter. Miljöförvaltningen skick
Objektregister | Fakturering ska vara klar |
Livsmedel | Den 15 januari |
Offentliga lokaler/hygienlokaler | Den 31 mars |
PCB | Den 30 april |
Miljötillsyn | Den 31 maj |
Köldmedier | Den 30 september |
Läkemedel | Den 31 oktober |
Läs hela informationen som går ut med fakturor och som finns på malmo.se
Ett flertal mallar finns i Vision, bland annat för särskilda branscher.
Enligt förvaltningslagen ska den enskilde få möjlighet att yttra sig över det som tillförts ärendet. Taxan är en föreskrift och en sådan behöver inte kommuniceras. Det den enskilde ska få möjlighet att yttra sig över är uppgifter som kan ligga till grund för beslutet, t ex uppgift om att en inspektion har genomförts, hur lång tid den tog etc.
Att skicka förslag till beslut minskar risken för felaktiga beslut. Kommunicering kan också ske muntligen eller per e-post under förutsättning att den betalningsskyldige får uttrycklig möjlighet att yttra sig.
Observera: Glöm inte att anteckna kommunicering och eventuellt yttrande i Vision och att kortfattat redogöra för kommuniceringen i beslutsbakgrunden.
Behöver inte kommuniceras, d v s behöver inte skickas till betalningsansvarig för yttrande innan beslut:
Kommuniceras alltid innan beslut:
OBS! Om en typ av avgift kommuniceras kan inte en annan avgift tas ut mot den betalningsskyldiges vilja: I ett rättsfall stod det en fast avgift på ansökningsblanketten. Kommunen hade rätt enligt taxan att ta ut timavgift istället, men hade inte upplyst sökanden om det. Därför upphävdes avgiftsbeslutet. (MÖD 2008-04-30, mål nr M 8487-2007)
Fakturorna ska stoppas om det gäller läkemedel, för sådana avgiftsbeslut kan inte gälla även om de överklagas. EKO tar då bort kunden ur betalnings- och inkassojournalen, så att det inte skickas ut faktura och påminnelser. Kunden finns med ändå på journalerna som assistenten tar fram varje vecka, så kunden måste tas bort veckovis. På så sätt bevakas kunden. Det är viktigt att assistenten får besked om beslut/dom i överklagningsärendet om en faktura på detta sätt har stoppats.
Övriga behöver inte stoppas, men bör ändå det om handläggaren anser att det finns skäl för att vänta med indrivningen. De ska också stoppas om överinstansen inhiberar beslutet, det vill säga meddelar att beslutet inte gälla under tiden beslutet prövas.
Det är ovanligt att avgiftsbeslut ändras efter ett överklagande. Om det skulle ske återbetalas avgiften.
Om att överklagande ska ske till olika domstolar, beroende på typ av avgift. Se sista paragrafen i aktuell taxa.