Nya adressen: https://cityofmalmo.omniacloud.net/
Digital tillsyn är en nattlig tillsyn som utförs på distans. Det innebär att tillsynen sker via kamera istället för ett besök av hemtjänstpersonalen. Man behöver inte ha hemtjänstinsatser för att få digital tillsyn.
Malmö stad vill kunna erbjuda ett alternativ till tillsyner med hjälp av hemtjänstpersonal och ge personen en möjlighet att sova ostört. Digital tillsyn är inte till för att ersätta personalen utan är ett komplement i hemtjänstens arbete.
En utbildad larmoperatör utför tillsynen med en kamera för att se att personen ligger i sin säng och att allt verkar bra. Befinner sig personen inte i sin säng, eller ser ut att må dåligt, gör hemtjänstpersonalen ett besök.
Digital tillsyn är till för personer som behöver tillsyn på natten. Tjänsten passar särskilt dem som blir oroliga av besök på natten, är lättväckta eller bara inte vill ha besök i sitt hem nattetid.
Du ansöker om digital tillsyn hos en biståndshandläggare. Blir du beviljad kommer du tillsammans med biståndshandläggaren överens om vilka tider som tillsynen ska utföras. Du kan även välja att få digital tillsyn i kombination med att personal kommer hem till dig på natten.
Kostnaden är densamma som för ett vanligt tillsynsbesök av hemtjänsten.
Nej, det är ett helt frivilligt alternativ till den tillsyn som utförs av hemtjänstpersonal.
I normalfallet ringer larmoperatörer till hemtjänstpersonalen som då gör ett besök istället. Man kan även avtala med biståndshandläggaren att ingen tillsyns ska utföras om kameran inte fungerar.
Nej, det är bara Malmö stads utbildade larmoperatörer som utför tillsynerna. De har tystnadsplikt.
Varje tillsyn som larmoperatören gör registreras. Kameran kan inte spara bilder, filmer eller ljud och ingen inspelning sker. Kameran fungera enbart som ett ”digitalt fönster” och det går bara att utföra tillsynen när kameran är påslagen. Kameran är bara påslagen under de överenskomna tiderna. Övrig tid är den avstängd och går inte att använda.
Vid erbjudande om digital tillsyn ser biståndshandläggaren till den enskildes bästa, och en individuell bedömning görs utifrån den enskildes situation. Precis som för övriga tjänster så måste personen som önskar få digital tillsyn lämna sitt samtycke till biståndshandläggaren.
Nej, inte med säkerhet. Men om larmoperatören uppmärksammar att något inte står rätt till så kontaktas hemtjänstpersonal omgående, som då gör ett besök.
Larmoperatören utför tillsynen precis som vanligt.
Om man blivit beviljad digital tillsyn så bokar personal från Malmö stads Larmcentral tid via telefon för installation. Installationen sker inom fem arbetsdagar efter att beställningen kommit till Larmcentralen. Behörig personal installerar en så kallad router och en kamera som placeras i riktning mot sängen. Utrustningen kräver bara ström och innebär oftast ingen åverkan på bostaden.
Användaren kan när som helst avsluta den digitala tillsynen och välja vanligt besök av hemtjänstpersonal istället. Avbeställning sker via biståndshandläggaren till Larmcentralen, som hämtar tillbaka utrustningen.
Om användaren ska vara borta, vid till exempel sjukhusvistelse eller semester, ska hemtjänsten informera Larmcentralen om att den digitala tillsynen ska pausas. Det är även hemtjänstens ansvar att meddela Larmcentralen när användaren kommit hem igen och tillsynerna ska återupptas.
Nej, det stämmer inte. Vi har tidigare haft problem med driftsäkerheten på våra tillsynskameror, men har sedan sommaren 2018 bytt ut samtlig kamerautrustning och har sedan dess haft väldigt få problem.
Skulle användaren ha sönder utrustningen, eller inte lämna tillbaka den, så blir den återbetalningsskyldig.