Denna sida är flyttad till nya Komin!

Nya adressen: https://cityofmalmo.sharepoint.com/sites/ASFsocialtjnstSder

Samordnare för våld i nära relationer - sektion BOF 2

Processbeskrivning – samordnare för våld i nära relationer

Klicka på bilden för att förstora den.


Klicka på de blåa rubrikerna om du vill komma direkt till den förklarande texten i varje steg i processen.

1. Ärende kommer in

  • Anmälaren kontaktar samordnaren eller enligt rutinPDF (pdf, 71.3 kB).

Upp igen

2. Bedömning ärendetyp

  • Kontrollera ärendetillhörighet – Kir och förekomst i Procapita.
  • Hämta in bakgrundsinformation.
  • Bedöma om ärendet är ett skyddsärende (Fredas kortfrågor, se sid 3).

Upp igen

3.  Fortsatt handläggning?

  • Ja, gå till punkt 4.
  • Nej,  avsluta eller lämna till relevant sektion.

Upp igen

4.  Planering av handläggning (akut/icke akut)

  • Bedömning om ärendet är akut.
  • Planlägg för första mötet.
  • Samordna vilka som ska medverka vid mötet (rutinPDF (pdf, 71.3 kB)).
  • Boka rum och vid behov tolk.

Upp igen

5.  Skyddsbedömning

  • Möte med klient.
  • Hämta in information (tips på utredningsfrågor enligt Malmö stad, se sid 56-57) (förenklad mall inför mötet är under utveckling).
  • Kartlägg klientens nätverk.
  • Gör en aktiv skyddsbedömning – även kring barnen.
  • Informera eventuellt om tilltänkt insatstyp – regler, villkor samt begränsad frihet.
  • Besluta om planering framåt.

Säkerhetsplanering

  • Om klienten är i behov av skydd, men klienten vill avvakta med att verkställa insatsen så görs en säkerhetsplanering i samråd med klienten.
  • Säkerhetsplaneringen ska dokumenteras i Procapita.

Upp igen

6.  Fortsatt handläggning?

  • Ja, gå till ruta 7.
  • Nej, servicesamtal eller lämna till relevant sektion.
  • Ärendet hanteras som ett servicesamtal om klienten tackar nej till insats.
  • Vid servicesamtal: skriv en kort sammanfattning av den bedömning som gjordes på ett utdrag av personens personuppgifter från Kir. Lägg på samordnarens kontor.
  • Vid avslag på ansökan skriv ett formellt avslag i Procapita och delge besvärshänvisning.

Upp igen

7. Matcha insats mot behov

Upp igen

8. Insats verkställs

  • Kontakta öppenvården för praktisk assistans (mall under utveckling).
  • Vid behov kontakta ekonomiskt bistånd. Om klienten inte är aktuell så kontakta ekonomimottaget.
  • Tydlig planering med klienten (mall för säkerhetsinformation under utveckling).

Upp igen

9. Dokumentation i Procapita

  • Aktualisering.
  • Inleda utredning.
  • Aktanteckning avseende samtal med klient.
  • Placeringsbeslut.
  • Beslut i Procapita.

Upp igen

10. Planeringsmöte med klient och ev vårdgivare

  • Upprätta en uppdragsplan och delge till klient och ev. vårdgivare.
  • Hämta in samtycke från klient avseende viktiga kontakter och dokumentera i detta i Procapita.

Upp igen

11. Löpande uppföljning av insats

  • Samordnaren har ett uppföljningsansvar avseende pågående insats.
    - Freda-riskbedömning ska göras i alla ärenden
    - Uppföljningsmöte var tredje månad.
    - Intyg till skatteverket avseende sekretessmarkering (mall under utveckling).
    - Efter bedömning ev. magasinering och flyttstädning av klientens bostad (mall under utveckling).
    -Följa upp att klienten aktivt söker bostad (broschyr - att söka bostad).
    - Vid behov upprätta ansökan om överflyttning av ärende till annan kommun (mall under utveckling)
    - Löpande kontakt med ssk på ekonomiskt bistånd – cirkulera information.
    - Löpande kontakt med ssk på barn och familj – cirkulera information.
  • Utöver ovanstående ansvar tillkommer det särskilda aktiviteter kopplade till respektive insats:
    - >Kriscentrum/kvinnojourWord (word, 15.6 kB)
    - SkyddslägenhetWord (word, 15.4 kB)
    - HotellWord (word, 15 kB)

Upp igen

12. Avslut

  • Särskilda avslutsaktiviteter kopplade till respektive insats:
    - Kriscentrum/kvinnojourWord (word, 15.6 kB).
    - SkyddslägenhetWord (word, 15.4 kB).
    - HotellWord (word, 15 kB).
  • Avsluta ärendet i Procapita.
  • Rensa och sortera fysisk akt.
  • Skicka ner akt till arkivet.

Upp igen

Typ av dokument
Processbeskrivning
Fastställelse

2015-10-15
Ansvarig
Ann-Sophie Berggren
Följs upp

2016-05-29

Här hittar du allt på - Arbetsmarknads- & socialförvaltningen