Uppgradering av Platina 7.0

Denna sida innehåller information om vad du som Platinaanvändare behöver veta och vad du behöver göra i samband med uppgradering av Platina.

Platina kommer att uppgraderas till version 7.0 helgen 27-28/1. Förändringarna för dig som handläggare är främst en enklare och tydligare godkännandekedja samt tydligare och enklare funktion för att vara flera handläggare på ett ärende.

Inför Platinas stängning 26/1 kl.10.00

Det här behöver du veta

Platina kommer att uppgraderas till en ny version(7.0) med nya funktioner. Nya manualer är planerat att finnas tillgängliga på Komin från den 29/1. Platina är stängt för användning 19/1 kl.17 till 21/1 då uppgraderingen förbereds. Det innebär att du inte kan arbeta i Platina under den perioden. 26/1 kl. 10 stängs Platina för alla användare. Under helgen 27-28/1 genomförs uppgraderingen. Det innebär att du inte kan arbeta i Platina från kl. 10 den 26/1 till måndagen 29/1 kl.7.

Om du har handlingar och mail som ska registreras i Platina måste de skickas till funktionsbrevlådan senast 25/1. Handlingar som skickas in 26/1-29/1 kl. 7.00 kommer inte kunna registreras.

Räkna inte med att kunna arbeta i Platina måndagen den 29/1. Problem med att arbeta i Platina kan fortsätta under vecka 5(29/1-2/2). Har du ärenden som du behöver arbeta med vecka 5 så förbered så mycket som möjligt innan uppgraderingen startar 26/1 kl.10. Eftersom Platina inte kan garanteras att fungera för alla användare från den 29/1 är det bra om man under en begränsad tid kan arbeta utanför Platina.

Om du måste arbeta i Platina under perioden 29/1-4/2 vänligen kontakta superanvändare (handläggare kontaktar Susanne Persson/Mattias Fyhr, registratorer Ingela Åkerstrand) senast 23/1. Ärendesök på Komin är stängt 26/1 kl.10 och öppnas senast 5/2.Platinas utbildningsmiljö är stängd 16/1-29/1.

Det här behöver du göra

Inför att Platina stängs den 26/1 kl 10 behöver du som handläggare göra följande: 

  • Har du ärenden som ska skickas för godkännande måste detta göras innan den 26/1 kl.10.
  • Kontrollera att alla arbetsdokument(tjänsteskrivelser, yttranden etc.) är incheckade. Information i dokument som inte checkas in innan den 26/1 kan helt eller delvis gå förlorade.
  • Städa och rensa i dina ärenden bland arbetsdokument som inte ska registreras eller utgöra beslutsunderlag. Släng dessa dokument.

Efter uppgraderingen 29/1 07.00

Det här behöver du veta

Från den 28/1 kommer en uppgraderad version av Platina skickas till din dator för installation. Installationen kan endast ske när du har din dator påslagen. När du kommer till din arbetsplats den 29/1 är det viktigt att du är uppmärksam på om du får ett meddelande i nedre högra hörnet på din dator om att installation har påbörjats. Om installation påbörjas måste du stänga ner dina öppna Officeprogram (Word, Powerpoint och Excel samt Outlook) för att installationen ska kunna genomföras. Din e-post kan istället nås via webbversion av Outlook. Installation tar antagligen max 30 minuter, men antagligen kortare tid.

Det här behöver du göra

När du kommer till din arbetsplats den 29/1:

  • Efter att du har fått meddelande om att installation har startat kommer du eventuellt få frågan om att starta om din dator. Starta om din dator och följ sedan instruktionerna nedan. Om du inte fått frågan om att starta om din dator kan du ändå följa instruktionerna för att kontrollera att installation är genomförd.

För dig som migrerat/har Windows 10: Instruktion för att börja arbeta i uppgraderade Platina efter 29/1PDF (pdf, 975.9 kB)

För dig som inte har migrerat/har Windows 7: Instruktion för att börja arbeta i uppgraderade Platina efter 29/1PDF (pdf, 977.5 kB)

  • När installation och kontroll av installation är genomförd ska du enligt instruktionen tömma webbhistoriken i din webbläsare. Får du felmeddelande första gången du öppnar Platina efter installationen så titta i instruktionen för att hantera det. Sedan ska du kunna komma igång och arbeta i Platina 7.0.

Här hittar du allt på - Arbetsmarknads- & socialförvaltningen