Nya adressen: https://cityofmalmo.omniacloud.net/komin/stod-och-service/kommunikation
Kommunikationsavdelningen arbetar med att stötta i och driva kommunikationsfrågor i förvaltningen. Det kommunikativa stödet kan handla om till exempel kommunikationsplanering, pressfrågor, sociala medier, webb, film och grafisk formgivning.
Innan kontakten med kommunikationsavdelningen finns det några frågor som är bra att ställa sig.
1. Vad är behovet ni vill lösa med hjälp av denna kommunikationsprodukt/insats? Vad är syfte? Går det att lösa kommunikationen digitalt (genom bra text på malmo.se till exempel)?
2. Vem är den tilltänkta målgruppen för insatsen? Finns det andra intressenter?
3. Hur kommunicerar ni med dessa målgrupper i dagsläget?
4. Har andra liknande verksamheter inom förvaltningen något liknande? Vill de göra något liknande? Har ni pratat med dem om det?
5. Vad har ni för budget och tidplan?
Om du har behov av kommunikationsstöd ska detta först förankras hos din chef. Enhetscheferna i respektive fokusområde bedömer och prioriter sedan tillsammans vilka frågor de tar vidare till kommunikationsavdelningen.
Kontakta oss på asf.kommunikation@malmo.se
Verksamheter som inte tillhör ett fokusområde lyfter kommunikationsbehovet uppåt till ledningsgruppen på avdelningsnivå. Avdelningschefen kontaktar kommunikationschefen om det finns behov.
Om du har behov av coachning och stöd när det gäller massmedia kan du kontakta kommunikatör Örjan Eskengren direkt.
Mallar för inbjudningar
Wordmallar
Malmö stads kommunikationspolicy
Kommunikationsstrategi för arbetsmarknads- och socialförvaltningen (pdf, 253.8 kB)
Strategi massmediehantering arbetsmarknads- och socialförvaltningen (pdf, 66.5 kB)
Skrivguide för ASF (pdf, 673.4 kB)
Checklista för diskrimineringsfri kommunikation (pdf, 81.3 kB)
Vägledning för e-post (pdf, 69.4 kB)
Presentation om ASF (powerpoint, 16.6 MB)
Presentation av ASF på engelska (powerpoint, 16.9 MB)