Införandet av kraven i Malmö stad kommer att ske i fem steg.
1. Inventering april-maj 2019
2. Nulägeskartläggningar maj-september 2019
3. Åtgärdsplaner oktober-december 2019
4. Åtgärder nu-september 2020
5. Tillgänglighetsredogörelser maj-juni 2020
Staden inventerar och fastställer vilka webbplatser och webbtjänster som omfattas av lagen.
Webbplats/-tjänsteägare eller -förvaltare ges en 1-dagsutbildning om tilllgänglighetskraven. Under utbildningen gör man en självskattning av hur den webbplats/webbtjänst man ansvarar för möter kraven.
Mål: Webbplats/-tjänsteägare ska ha kompetens att bedöma huvudparten av kriterierna i WCAG. Det ska finnas en fullständig nulägeskartläggning för varje webbplats/-tjänst.
Webbplats/-tjänsteägare eller -förvaltare ges en 1-dagsutbildning i hur man ska lösa de brister som identifierats för den webbplats/-tjänst man ansvarar för.
Mål: Det ska finnas en plan på hur och när identifierade brister ska åtgärdas.
Under perioden arbetar webbplats/-tjänsteägare och -förvaltare med att genomföra den åtgärdsplan som upprättats.
Stadskontoret kommer att bistå med support i form både expertis inom tillgänglighet och juridik.
Webbplats/-tjänsteägare eller -förvaltare tar gemensamt fram tillgänglighetsredogörelser vid skrivarworkshopar. Tillgänglighetsredogörelserna kommer att utgå från en gemensam mall.
Mål: Stadens samtliga webbplatser och -tjänster har tillgänglighetsredogörelser som kan publiceras i god tid före sista publiceringsdatum.