Försenad anvisning - klient vill inte resa

Placeringssekreterare

  • Kontakta anvisningskommunen för rapportering
  • Motta ny biljett samt placeringsbeslut där dygnskostnad specificeras (2 600/ dygn)

Kommunen kan placera inom vår verksamhet under högst ett dygn

  • Meddela socialsekreterare omgående om att klient inte vill resa.
  • Överlämna anvisningskommunens placeringsbeslut till socialsekreterare, assistent och HVB
  • Dokumentera i ProCapita

Socialsekreterare

  • Samverka med HVB-personal, samt socialsekreterare och behandlingspersonal i anvisningskommun för att motivera klienten till att resa
  • Sätta in placeringsbeslut från anvisningskommun i orange pärm till controller
  • Avsluta utredning och insats i ProCapita när anvisningskommunen inkommit med placeringsbeslut och därmed övertagit placeringsansvaret. Viktigt att kontaktuppgifter till ansvarig socialtjänst framkommer i ProCapita om social jour behöver kontakta dem
  • Avsluta och gör akt arkiveringsfärdig.
  • Skicka för arkivering i respektive stadsdel

 
HVB-personal

  • Meddela placeringssekreterare omgående när klienten säger att denne inte vill resa till anvisningskommunen
  • Samverka med socialsekreterare och behandlingspersonal i anvisningskommun för att motivera klienten till att resa

Här kan läsas mer om processbeskrivningar inom myndighetsutövning för ensamkommande barn

Samtliga processbeskrivningar