Uppföljningar behöver inte ta lång tid – genom korta frågor till några ur din målgrupp kan du få en god uppfattning. Olika sätt att utvärdera en kommunikationsinsats:
- Samtal med grupper och intervjuer med enskilda ur målgruppen.
- Workshops med alla eller ett urval ur målgruppen.
- Enkätundersökningar med alla eller ett urval ur målgruppen.
Frågor att fundera igenom
- Uppnåddes målet med kommunikationsinsatsen?
- Vad vet, känner eller gör målgruppen nu när kommunikationen är genomförd?
- Var budskapet tydligt från början eller fick du göra justeringar?
- Vad gick bra och vad gick mindre bra?
- Hade du svar på de frågor som dök upp?
- Vad har du lärt dig till nästa gång?
- Finns det behov av nya initiativ?
Till sist, allt kan inte lösas med kommunikation, men med kommunikation som är planerad och genomförd efter de åtta stegen i planeringsmodellen ökar chansen att du uppnår dina mål.