Annonsering - välj rätt rekryteringskanal

Efter att kravprofilen för den vakanta tjänsten är fastställd är det dags att fundera över vilka kanaler du ska annonsera i.

Analysera målgruppen 

Som i all marknadsföring är det är viktigt att målgruppsanpassa våra rekryteringsannonser. Fundera över vilka intressen och mediebeteenden som målgruppen har.

  • Hur ser deras användning av sociala medier ut?
  • Läser de branschtidningar och dagstidningar, i så fall vilka? 
  • Digitalt eller i tryckt format?
  • Fundera också på vilka kanaler som har använts tidigare och prata med dina kollegor så att vi på bästa sätt når den specifika målgruppen.

Basutbud av kanaler

Malmö stads externa rekryteringsannonser visas automatiskt på följande webbsidor:

  • Malmo.se
  • Komin
  • Offentliga jobb
  • Platsbanken (Arbetsförmedlingen)
  • Blocket Jobb
  • Jobbsafari
  • Careerbuilder
  • Stepstone
  • LinkedIn.com/jobs

Ökad räckvidd

I baskanalerna når vi de som är aktivt arbetssökande. För en del rekryteringar kan de vara viktigt att nå fler kandidater, och därför utöka med fler kanaler, utöver baskanalerna.

Sociala medier

Du kan nå ut till fler med din annons, kanske till de som inte aktivt söker efter ett nytt jobb, genom att publicera din jobbannons som ett inlägg i en mjuk kontext och med en bra bild på Malmö stads employer branding-sidor på Facebook och Linkedin. 

Det är också möjligt att använda sig av annonsering, att betalar för spridningen av vissa utvalda inlägg så att de når fler. Kontakta din HR-avdelning för råd och stöd.

Läs mer om employer branding i sociala medier här.
Facebook - Jobba i Malmö stad
LinkedIn - Malmö stad

Du kan även använda så kallad jobslot på Linkedin.
Med hjälp av jobslot exponeras din annons automatiskt för Linkedinanvändare med rätt kompetens, erfarenhet eller intresse enligt Linkedins algoritmer. Kontakta hanna.w.diamantoudis@malmo.se eller maria.lonegard@malmo.se för att använda jobslot.  

Dagstidningar online och i tryck

Branschspecifika kanaler

Finns det en branschspecifik aktör eller tidning där din målgrupp befinner sig? Prata med kollegorna, var får de sin branschinformation, finns det möjlighet att annonsera där?

Andra kanaler

  • Blocket Jobb "Bredd".PDF (pdf, 276.3 kB) Skillnaden mellan "Bas" och "Bredd" är att annonsen även syns på Aftonbladets jobbsnurra samt som veckans Jobb på Blocket.se i en vecka. Kostnad: 3 000 kr (Malmö stad-pris).
  • Blocket Jobb "Spridning".PDF (pdf, 276.4 kB) Kan användas vid svårrekryterade tjänster. Det är en klickstyrd bannerkampanj som visas på flera av Sveriges mest välbesökta sajter. Kostnad: 7 000 kr per tillfälle.
  • TrafikreklamPDF (pdf, 361.6 kB) - buss och tåg. Pendlingspaket 20 000 kr/vecka, MalmöExpressen 5 000 kr/vecka. Hjälp med att göra en film kostar 6 000 kr.

Direktupphandling

Inför val av kanal behöver du genomföra en direktupphandling genom enkel offertförfrågan. Läs mer om direktupphandling